05 d’abril 2007

La Teologia de l’Alliberament, és més necessària que mai i té els mateixos problemes de sempre...

PERPINYÀ IRENE GAUSACH


Actualment visc a Perpinyà. El pare és rossellonès i la mare de la Franja de Ponent. Tots dos m’han atansat a la idea de formar part dels Països catalans, per tant domino el català, el francès i una mica menys el castellà.

S’ha de reconèixer que malgrat aquesta nostra societat que ens esgarrifa a pleret, hi trobo un avantatge, l’eina d’Internet, tot i que em costa estar al dia. Si saps destriar el gra de la palla com es diu a la Catalunya Sud, et trobes amb molts ormejos per percebre el que més o menys passa: arribes a filar la veritat després de moltes consultes periodístiques sobre els esdeveniments que passen tan al nord com al sud del nostre país.

Els meus pares van fer de cooperants cristians quan encara no estava de moda. El cas de la mare va ser una mena d’exili voluntari per culpa del immobilisme franquista, cosa que va fer que pogués conèixer el meu pare, que era un adepte a la llibertat religiosa, tampoc massa fàcil en ell seu indret de naixement.

Van viatjar per nombrosos països d’Amèrica Llatina i van conèixer personatges com Óscar Romero, Ellacuría i Casaldàliga entre alguns altres que com els dos primers, van ser assassinats per les forces paramilitars o pels governs dictatorials de torn.

La veu potent del bisbe Pere Casaldàliga junt a la del teòleg Leonardo Boff i de molts dels sacerdots brasilers de base, han sonat recentment per denunciar el veredicte de condemna de la Congregació per a la Doctrina de la Fe: ex Sant Ofici de la Inquisició, en contra del teòleg Jon Sobrino, teòleg de l’alliberament. Fent sentir les seves paraules tant en contra del cardenal colombià Alfonso López Trujillo com de l’actual papa Benedet XVI, que està preparant el seu viatge a Brasil.

Pel maig, l’Església oficial farà a Aparecida, la Conferència de l'Episcopat Llatinoamericà i del Carib. Ja s’han produït reaccions reclamant l'opció pels pobres, vinculada a la Teologia de l’Alliberament. La cúria, bisbes i els clergues integristes, quan la conferència ja està a punt, han fet esclatar el procés contra Jon Sobrino, afirmant que abans que obri les portes Aparecida, estarà finida la Teologia de l'Alliberament.

Després de tants anys, es pot dir que closa la conferència continuarà visible i operatiu el Déu dels pobres, continuant sent subversiu l'evangeli de l'alliberament i també dissortadament, que la fam, la guerra, la corrupció i les desigualtats socials, continuaran exigint a l’Església l’acord dels veritables cristians al servei dels pobres de Déu.

Segons Casaldáliga: "La religió i la política han de respondre. La vida de Jesús és la resposta. L'opció pels pobres defineix tota política i tota religió. Fora del món no hi ha salvació. Jon Sobrino també ens diu que fora dels pobres no hi ha salvació. Juan XXIII maldava per l’Església dels pobres, l'Església de tots. Els pobres clamen, amb la seva vida prohibida i amb la seva mort abans de temps, la veritat o la mentida d'una societat, d'una Església".